RC Forum

Det hyggelige RC-forumet.

Align 3GX

46 poster, 0 besvarte
  1. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    26 feb 2014
    Lenke til denne posten
    Jeg bygget om min Trex 500ESP til FBL med Align 3GX. All set up utført etter informasjonsvideo av "Freddy can fly" men jeg får den ikke stabil. 1. Tail Wag, gyroproblemer.Hvordan skal egentlig innstillingene som legges inn fra pc være på gyro? 0 og bare justere fra radio? Spektrum DX8.
    2. Den er også veldig ustabil ved take off og hover. Jeg får den ikke til!! ( har en Trex 550E og en 700 som begge fungere perfekt. :-) Har flydd heli i 5 år så er ikke helt "grønn" :-) men håper de som er langt mer proffe enn meg kan hjelpe. Mvh. Anders
  2. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    28 feb 2014 in reply to Benz
    Lenke til denne posten
    Hei
    Du trenger egentlig ikke bruke pc for å justere gain på rudder.
    Siden du buker en så pass bra radio kan dette gjøres fra menyen på den, ville satt hover gain på rundt 36 og prøvd på nytt.
    En annen ting er at du må sjekke at det ikke er noe slark i overføringa fra tailhub til linkarm,(løse skruer o.l) er det mye slark her jobber gyroen overtid.
    Sjekk og at det ikke er noe motstand på akslingen til halerotoren, ta av linken på som står på stanga til servoen og sjekk når du vrir på tailbladene at den beveger seg sømløst, går den tregt her vil den gyroen oppfatte det som motstand.
    Det mekaniske er det første jeg ville ha sjekket.
    Har du satt endpoint på halen og passet på at det ikke er noe som jobber ved ytterpunktene, servoen skal ikke stå og "jobbe" i ytterpunktene, (er og viktig men ikke så viktig for tailwag)?
    Er og viktig at du i den siste innstillingen der du går inn i valg av servotype osv og til slutt limit at du ikke beveger rudderservoen med radioen, dette vil oppfattes som justering av gyroen, dette er ikke nødvendig på radioer med gain kontroll på.
    Har kranglet med denne selv, spesielt på mindre heli, er og en setting der du velger mellom små opp til 450 størrelse(skal lyse rødt for disse) og være grønt fra 500 og oppover, er viktig for gyroen å vite. Hvordan du velger dette kommer fram i manualen, husker ikke helt nå hvliken meny det var men er der alle lampene lyser, beveger du rudder stikka da vil den veksle mellom grønt og rødt.
    Håper dette kan være matnyttig
  3. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    28 feb 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Kan og nevne at 3gx er en gyro som trives med hurtig takeoff, du skal ikke stå å lure men være resolutt nå du løfter den til hover.
    Hvilken gyro bruker du på de andre to trexene og har du satt dem opp selv, er det flybarless?
    Kan du ikke ringe meg på 41195052 på dagtid etter tolv, orker ikke skrive så mye, kanskje vi ikke bor så langt fra hverandre og jeg kunne sett på den i lag med deg, bor i Kragerø, vet hvor frustrerende sånt kan være.
  4. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    01 mar 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten






    Hei
    Tusen takk for at du tok deg tid til å svare!! Det var veldig nyttige tips
    for meg. Dette skal jeg sjekke. Det grunnleggende jeg ikke forstår er hvorfor
    man skal legge inn gyro gain fra PC når det justeres over radioen.? Kan jeg bare
    sette GG på PC programmet til 0 og bare justere på radioen?
     
    Mvh
    Anders

     
    Fra: post@rcmarked.no
    Til: "Anders Gunnar Nilsen"
    <anilsen1@getmail.no>
    Sendt: 28. februar 2014
    00:54:34
    Emne: New post is submitted








    New
    post in Align 3GX

    JDE








    27.02.2014
    23:54:30
    Hei
    Du
    trenger egentlig ikke bruke pc for å justere gain på rudder.
    Siden du buker
    en så pass bra radio kan dette gjøres fra menyen på den, ville satt hover gain
    på rundt 36 og prøvd på nytt.
    En annen ting er at du må sjekke at det ikke er
    noe slark i overføringa fra tailhub til linkarm,(løse skruer o.l) er det mye
    slark her jobber gyroen overtid.
    Sjekk og at det ikke er noe motstand på
    akslingen til halerotoren, ta av linken på som står på stanga til servoen og
    sjekk når du vrir på tailbladene at den beveger seg sømløst, går den tregt her
    vil den gyroen oppfatte det som motstand.
    Det mekaniske er det første jeg
    ville ha sjekket.
    Har du satt endpoint på halen og passet på at det ikke er
    noe som jobber ved ytterpunktene, servoen skal ikke stå og "jobbe" i
    ytterpunktene, (er og viktig men ikke så viktig for tailwag)?
    Er og viktig at
    du i den siste innstillingen der du går inn i valg av servotype osv og til slutt
    limit at du ikke beveger rudderservoen med radioen, dette vil oppfattes som
    justering av gyroen, dette er ikke nødvendig på radioer med gain kontroll
    på.
    Har kranglet med denne selv, spesielt på mindre heli, er og en setting
    der du velger mellom små opp til 450 størrelse(skal lyse rødt for disse) og være
    grønt fra 500 og oppover, er viktig for gyroen å vite. Hvordan du velger dette
    kommer fram i manualen, husker ikke helt nå hvliken meny det var men er der alle
    lampene lyser, beveger du rudder stikka da vil den veksle mellom grønt og
    rødt.
    Håper dette kan være matnyttig

    ReplyView all posts
    Unsubscribe



  5. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    01 mar 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Hei igjen. Veldig hyggelig at du deler erfaringene dine med meg. Alle er FBL. Det er Align 3G på 700'n og V bar på 550'n. Jeg har også bygget om en Trex 250 jeg har til Align 3GX MRS. Den fungere fint. De andre har jeg kjøpt brukt. Jeg har derfor ikke montert selv men gjort flere endringer til min flystil. Også bygget opp 700'n etter en crash. Jeg bor i Oslo så det er jo et stykke fra deg :-)

    Mvh
    Anders
     
  6. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    01 mar 2014 in reply to Benz
    Lenke til denne posten
    Hola igjen

    For å si det rett ut så har jeg aldri hatt behov for sette opp 3gx på pc og jeg har sikkert satt en sånn opp 20 ganger, denne har en enkel og grei meny funksjon som du sikkert så på freddy can fly.
    Innstilling av gain er noe man må føle seg fram på ved fysisk å prøve seg att og fram og det kan ta litt tid før en treffer riktig, å sitte med en pc for å legge inn en verdi og så gå ut, lette heliet og sjekke, gå inn igen......du skjønner tegninga?
    Alle noelunde bra radioer i dag har ett meny oppsett som gir en tilgang til å stille inn gain via den og generellt er det alltid kanal 5 på receiveren som er tilegnet dette, men det finnes radioer som ikke har den funksjonen og da må man enten bruke rudderstikka i menyen for å stille gain eller legge inn verdien på pc, derfor har du denne muligheten.

    Når jeg har satt opp ett heli med 3gx pleier jeg som oftest å sette gain på 36, har menyen klar på radioen, letter med heliet først med normal hover, gir throttle og sjekker om halen logrer eller roterer mot høyre og alt etter setter jeg gain ned/opp.
    Deretter setter jeg den i idle-up og sjekker om halen er stabil, om ikke går jeg inn på menyen under gyro/gain og endrer verdiene på idle-up til halen er stabil.

    Det finnes egentlig ingen annen vettug måte å gjøre dette på, dette blir ekstremt tungvint med pc.
    Vil derfor anbefale deg å blir godt kjent med menysystemet på gyroen og skippe hele pc oppsettet, bruk det til å oppgradere softwaren men du klarer deg fint uten.
    Jeg har stort sett brukt 3gx på alle heliene mine fra 250 til 700 størrelsen og den er en grei gyro for prisen, rc711.com selger disse nå til 99$ så du får dem fra kina til rett over 600,.ink frakt.

    Jeg har derimot gått videre til 3d flyvning og har nå nettopp invistert i en bavariandemon3sx gyro(tidligere helicommand) som blir regnet for å være det beste på markedet, den koster rett under 3000,- å importere(ikke kjøp denne i norge, koster mellom 5-6000,-) men det er en god invistering, har krasjet ett par ganger når jeg har pushet grensene og det skal ikke mer enn en stor smell til før gyroen er inntjent har jeg funnet ut.
    Har og en copilot 2 som jeg skal sjekke på en 600, er litt i samme sjangeren men billigere.
    Om du skulle miste kontroll enten du flyr scala, sport eller 3d så vil denne når du aktiverer bailout sette heliet horisontalt enten du er inverted eller normal og den hiver heliet en ti meter opp for å unngå krasj og alt skjer veldig fort, søk på youtube, er noen facinerende videoer der.

    Sier dette for at du kan tjene en slik gyro inn mange ganger, for kræsje gjør man, er en del av å avansere ferdighetene men med en slik gyro kan en trene på øvelser en kun har turt på simulator i den ekte verden uten å være redd for hva som skjer om man miser retning eller kontrollen.

    Som sagt, er det noe så bare spør, om du sliter skikkelig kan jeg sikkert hjelpe deg vi skype eller lignende.
    Jeg har lært alt selv den tunge måten på godt og vondt og skulle ha ønsket at noen hadde vist meg grunnleggende prinsipper o.l tidligere.
    Første gang jeg fikk en 3gx ante jeg ingenting og alt var helt nytt for meg, brukte sikkert flere dager på å finne ut av det, masse banning, videoer på youtube, prøve å bli kjent med radio, menysystemer, forstå dette med pitch, gain, swashmix osv.

    Nå er vi en 4-5 stk som flyr i lag her i kragerø og de fleste kommer til meg når de skal sette opp ett heli, har og bygget flere for andre og satt dem opp for dem gratis.
    Er flere som er flinkere å fly enn meg men som ikke er så inne på oppsett av gyroer og jeg lever for denne hobbyen og har stor glede av å hjelpe andre.
    Er absolutt ingen ekspert men har plukket opp en del på det halvannet året jeg har holdt på med dette.

    Lykke til :)
  7. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    02 mar 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Hei og tusen takk for svar igjen.
    Det er veldig nyttig for meg. Det er tydelig a jeg har hengt meg for mye opp i oppsettet på pc. Det kommer nok av at jeg har gjort de fleste endringene på V bar systemet. Da er man jo helt avhengig av pc.  Det var veldig nyttig tips med gyro med bailout funksjon. Selv om jeg har sett mye på nettet visste jeg ikke at det fantes. Det må jeg ha! Jeg kan alt på simulatoren men tør ikke ta det ut fordi jeg har kræsjet så mye. Det blir med loops roll tic toc og inverted hoover. Jeg har også lært på den harde måten og ødelagt antall modeller! Jeg hadde en Blade 400 som jeg ikke har oversikt på hvor mange ganger jeg kræsjet. Jeg lærte på den, men etter at jeg kræsjet 700'n og nesten fikk den på meg er jeg blitt veldig forsiktig. Jeg takker igjen for fine råd og skal teste de ut. Kommer tilbake med resultat :-)  
  8. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    20 apr 2014 in reply to Benz
    Lenke til denne posten
    Hi again

    Har litt oppgradering på 3gx og problemer med gain. Kjøpte meg en ny 450L dominator og ikke pokker om jeg fikk til gainen og jeg kjenner gyroen godt, leste masse på fora og det viser seg at v.4 utgaven fra fabrikk har satt rudder gain pitch på hele 70 og dette er så pass høyt at de fleste vil slite, spesielt på mindre modeller. Det du da må gjøre er å koble gyroen til pc og sette ned gainen på softwaren til rundt 30/40 og da løser svineriet seg, rart at de ikke kan ha en pistel om dette i instruksjonene.
    Ett annet alternativ er å legge inn v.3.2 versjonen, denne softwaren har ikke denne problemstillingen.
    Litt nytt om 3gx der, god påske
  9. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    22 apr 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Hei.
    Så hyggelig at du tenkte på meg når du oppdaget dette. Takk for det. Da skal jeg teste det. Jeg ble lei  og satte bort hele  "prosjektet" en stund. :-)
      
  10. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    01 mai 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Hei igjen.
    Satte gain i SW programmet til 0 og justerte opp til 60 på radioen. Litt justering på ailron /elevator gain på enheten og vips så var alt i orden. Nå flyr den supert. Tusen tak for hjelpen.:-)
  11. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    22 mai 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Hei. Trøbbel igjen. Motoren stoppen under flight. Shit. Crash!. Alle de grønne lampene lyser. Vet du hva det kan være?
  12. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    23 mai 2014 in reply to Benz
    Lenke til denne posten
    Hola

    Det var irriterende :(
    Visst alle de grønne lampene lyser er den i programmerings modus eller har muligens hatt ett strømbrudd, er ikke helt sikker nå, hm.
    Det er den menyen du kommer inn i når du presser på set knappen etter 3gx'n har koblet seg opp, er denne menyen du velger servo type/reverse/limit osv men den skal ikke slå seg på av seg selv.

    At motoren stopper får meg til å tenke på escen.
    Er det en castle?
    Har den eventuelt vært i en crash?
    Var dette en 500 du bygget om, husker ikke helt hva som kom med disse kitta?
    Hvilken radio bruker du, bruker du esc med egen sbec(er vel vanlig på denne størrelsen) eller eget batteri og bec?
    Mulig du vet det men på castle sine esc må du sette endpoint på throttle for å lære den ytterpunktene på radioen, spesielt viktig på futaba radio.
    Denne prosedyren kan jeg beskrive til deg om du ikke har gjort det.
    Men siden du har flydd noen år regner jeg med at du kjenner til dette, tenkte bare på det når motoren kutta, kan det være att 3gx'n rett og slett mistet strømmen?
    Da vet jeg den kan den oppføre seg slik.

    Jeg opplevde sporadiske impulser og uønsket start/stopp på en 600 med castle jeg hadde tidligere og da viste deg seg at kondensatorene på batteri inngangen til escen hadde løsna fra loddingen etter en smell, da begynner den å kjøre sitt eget løp, ruser opp og ned og ene gangen måtte jeg bare holde negativ pitch til batteriet gikk tomt, turde ikke noe annet, 3gx tullet og fælt pga av det.

    Jo mer jeg grubler jo mindre tror jeg det er 3gx'n som er problemet så lenge den ikke har fått en skikkelig smell da.
    På castle sine regulatorer kan du sjekke loggen via usb adapteret, kanskje den viser strømkutt der om det er denne du bruker.
    Bare litt brainstorming her....

    Ellers er det kjent at 3gx kan ha glitcher og det første mange erfarne helipiloter gjøre er å plukke ut 3gx av align sine kit og sette på noe annet men generelt fungerer den okay, er litt ut blant de store gutta å bruke denne he he

    Har ellers blitt godt kjent med bavariandemon/helicomman 3sx nå og bruker den på sab 700n min, fantastisk gyro med bailout og horisontal stabilisering, synd den koster godt over 3000,- å importere men du skal ikke ha my smell før den lønner seg da

    Ring gjerne om du vil spare litt tid på 41195052 etter tolv når som helst på dagen, svarer jeg ikke ringer jeg garantert igjen 

    Mvh

    James
  13. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    23 mai 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Hei.
    Takk for svar. Ja det  den 500'n jeg bygget om. Esc er den originale Align som fulgte md settet. Jeg bruker ikke egen BEC. Den ha vært i en liten crash men ikke mye. Jeg bruker Spektrum Dx8 radio. Etter dine råd har jeg nå sjekket alle kontakter og alt ser helt fint ut. Når jeg kobler opp igjen er alt ok! Det må ha vært enten strømsvikt allikevel over ESC eller glitch. Uansett tør jeg ikke bruke noen a de delene så det blir vel å bytte ESC og en annen type gyro.
    Mvh
    Anders 
  14. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    23 mai 2014 in reply to Benz
    Lenke til denne posten
    Hei

    Kjedelig men skjønner reaksjonen, ikke noe god følelse å ikke kunne stole på utstyret men magefølelsen sier meg at det ligger i tilførselen, men men, bedre safe than sorry.
    Jeg har kun to 3gx igjen og bruker dem på 450 herjemodeller og alle mine andre modeller har bedre gyroer, skookum 720, beastX, Bavarian demon, Mikado Vbar 5,3 silverline, aldri noe tull med dem.

    Men det sagt så har jeg kun opplevd en glitch på 3gx og andre problemer har vært knyttet til strøm tilførsel og feil på escså generelt er jeg fornøyd foruten tullet med tailgain og manglende info på v4 utgaven, tok men en uke å finne ut av jævelskapen, men kan innrømme at jeg ikke tør bruker dem mer på dyrere modeller som sab o.l

    Lykke til :)
  15. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    23 mai 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Hei.
    Du har nok rett i strømtilførsel. Jeg spurte også Elefun som selger j.....skapen. De mener det er en brownout. Eller mulig treghet i link eller servo. Det er det ikke. Byttet til metalldrev i alle servoer. Må nok ta ditt råd om andre typer på de større modellene. Mikado V bar fungerer veldig bra på T 550. 


    Mvh Anders :-)
  16. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    23 mai 2014 in reply to Benz
    Lenke til denne posten
    Link eller servo?
    Hei

    Det kaller jeg svada svar, link er det ikke og er det en servo som svikter vil den som oftes gå i en ytterposisjon eller/og låse seg men 3gx skal ikke koble ut for det, er bare servoen som brenner da og da vil heliet gå i den retningen servoen takker for seg i, merker forskjell på det og att heliet slutter å reagere på input.
    Så lenge de funker fint har det ingenting med dem å gjøre.
    De vet ikke hva det er og det er selvfølgelig aldri noe de har solgt som svikter, får dem aldri til å innrømme at 3gx er en budsjett modell som kan tulle, tidliger utgaver(versjoner) ble skydd i proff helimiljøet blant dem som flyr hard 3D pga av uventede bevegelser når den ikke henger med i svingene.
    Spør hvor mange av dem på elefun som flyr heli som bruker 3gx he he, er noen av dem som er nokså dyktige og tviler på att det er førstevalget.

    Sjekket litt på nettet og de original align escene som følger med 500 kittene lever ikke evig, ikke ukjent fenomen selv om de kan følge eieren i grava men det kan nok fårsåvidt gjelde det fleste merker.
    Siden du har gått over kablingen og det ikke er brudd på bec tilførselen(eller åpen kappa på kabelen, hender isolasjonen slites av visst den gnur på vasse hjørner o.l)) som går inn på throttle inngangen er det vel ikke så mange alternativer igjen, enten kødd på 3gx'n eller regulatoren.

    Har oppleved ett par ganger når jeg setter den opp at spesielt elevator servoen gjør ett hopp av seg selv noe som ikke skal skje men skal samtidig si at 3gx har gitt meg mange lykkelige stunder, den fungerer for det meste og er en enkel gyro å sette opp og er man klar over innstillinger på gain o.l så fungerer den greit for de fleste.

    Ja ja, mye mas der, ha en god helg, blir litt flyving med dominatoren og sab 700n om været er ok :)
  17. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    23 mai 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Hei.
    Ja, opplever også det som svada svar. De sier jo 3Gx er markedsleder!! Med min ringe erfaringer er jeg helt enig med det du sier om feil på servo. Rimer helt med det jeg har opplevet. Jeg gidder ikke ha mer trøbbel med denne enheten. Det samme med esc'n. Tror egentlig  mest på at det kan ligge der. Bytter den.
    Dette er jo en litt som du kalle "herjemodell" Jeg vil derfor ikke koste på det dyreste utstyret. Hva mener du om Spektrum sin fbl kontroller, eller Ikon? Noen  klubben sier den er bra.
    Mvh
    Anders
  18. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    23 mai 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Glemte noe. Dominator, er den bra? Har lyst på den :-)
    Skal også fly i helgen. Planlagt 700 og 550 + sukhoi 29s 140. Det er også en modell jeg er veldig glad i når det gjelder vanlig fly.
    Ha en strålende fly helg og takk for fine svar :-))

    Anders
  19. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    24 mai 2014 in reply to Benz
    Lenke til denne posten
    Hei

    Begge de gyroen er bra, BeastX får masse skryt for å være mye gyro for pengene, har ikke fått prøvd denne skikkelig ut, 550n med denne er i ferd med å bli pimpet opp med bedre drev og hode og mangler en skikkelig test tur da den nettopp er kommet i hus, sjekket denne på forum og finner ikke noe negativt så lang, kun fornøyde helifreaker.

    Ikon er gyroen de ofte selger men sab sine comboer så dette er anerkjent kvalitet og produsert av de samme som lager MSH Protos sine helier, de har en lignende gyro som egentlig er den samme, heter MSH Brain, denne er ikke for dyr, har knallbra respons og horisontal leveling visst jeg husker riktig og en en veldig bra govenor funksjon samt voltage protection, denne blir nok den neste jeg kommer til å prøve ut om jeg kommer over en brukt på markedet.

    En annen jeg har prøvd godt ut er naza-h, er mest kjent for gps men kan kjøpes uten til halve prisen, ca 1500,- importert.
    Første gang jeg prøvde denne merket jeg forskjell i det øyeblikket jeg hovret, var på en måte som jeg hadde mye mer kontakt med heliet og etter hard sports flyvning og 3d er jeg veldig fornøyd, den overrasket virkelig.
    Kjøpte denne på innfall fra kina fordi jeg ville prøve gps men den bruker jeg neste ikke lenger da jeg er strålende fornøyd med selve gyroen,,,en positiv overraskelse,,,,,denne kjøper jeg gjerne igjen bare for gyroen.
    Kanon enkel å sette opp via dji sin software.

    Vet om mange andre bra, Skookum sk-540, bavarian Demon 3x(denne har jeg prøvd, er så langt nr 1 selv om jeg bruker storebro 3sx men samme gyro foruten tillegs funksjoner) som er i samme prisklasse,spør gjerne om du bestemmer deg for å kjøpe en ny gyro, vet hvor noen av disse kan kjøpes til bra pris og med forhandlere som er behjelpelig med å unngå moms på innførsel.

    Dominatoren har jeg fått gleden av å fly en ca ti ganger nå og den kan jeg varmt anbefale, mye krefter og veldig stabil til å være en 450, ca 80cm rotordiameter, har herjet mye 3d med denne og den er så rask at du skal følge godt med,,denne blir fast invetar, har allerde bestilt en ekstra tom for elektronikk som reserve.
    Har kun fått testet den med 3gx men skal sette på enten v-bar eller skookum 720 på den, den fortjener en god gyro.

    Mvh

    James
  20. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    24 mai 2014
    Lenke til denne posten
    Kom på en ting jeg kan anbefale på modeller større en 450.
    Kjøpte meg en scorpion backupgard som forhindre at flybarless systemet kutter ved feil på bec.
    Er en enhet som du kobler på en ledig port og skulle det bli strømbrudd slår den inn, her har du en lenke til en som selger men de koster ikke skjorta, tror jeg betalte rett under 300,- importert http://www.modellsalg.no/electronics/radioutstyr/scorpion-backup-guard_i1090

    Er og en god invistering.
    Denne flytter jeg med meg til det heliet jeg bruker og fester den med strips, gidder ikke kjøpe til hvert enkelt heli
  21. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    24 mai 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Hei. Nok en gang takk for at du engasjerer deg og gir så gode svar og tips. Da tror jeg det må bli Ikon eller BeastX. Avheng av hvilken jeg enklest  og billigst  få tak i. Tror da ikke Dominator er noe for meg. Er litt opp i åra, men masse "gutt" igjen enda :-) Elsker alt som rører seg og flyr! Men henger vel ikke helt med når det går veldig fort unna. Flyr ikke hard 3d. Begynte med seilfly, strikk og linestyrt i min ungdom. Når ungene var små ble det bil.Og når de flyttet ut ble det fly og heli. Det er jo nå man har råd og tid.:-)   
    Mvh
    Anders 
  22. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    24 mai 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    SUVERENT! Det er jo akkurat det jeg trenger. Bestiller en med en gang! Takk :-)

    Mvh
    Anders
  23. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    24 mai 2014 in reply to Benz
    Lenke til denne posten
    Tja, du kan ha mye glede av dominatoren, flyr da ekstremt bra til å være en 450 men er som sagt ett råskinn om du trenger det, jeg gliste fra øre til øre første gang jeg fløy den men skal gå fint å kun sportsfly men den er rask ja he he
  24. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    24 mai 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Kan si jeg gjerne liker like godt scala flyvning som 3d, er noe med det å få de til å fly i rene linjer, like gøy det av og til og ikke minst, mye mindre kræsj he he, alder er ikke noe begrensning her, har du lyst på en 450 er dominatoren ett godt valg pga av størrelsen, se på det som å kjøpe seg en skikkelig sportsbil som du vet kan blåse fletta av mye annet men som du bare gleder deg over kjøreegenskapene og godlyden i he he
  25. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    25 mai 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Hei.
    Ja jeg liker å fly "store" øvelser. Også tukler leg litt med enkel 3d innimellom. Liker sammenligningen med rå sportsbil. Den skjønner jeg. Jobber med Mercedes og har kjørt alt det værste :-) Prøvde å skaffe meg en scorpion back up, men fikk ikke tak i. Endte opp med en tilsvarende fra Elefun. Kr 500,- Men shit au, den kan nok fort bli verdt pengene.

    Mvh
    Anders
  26. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    25 mai 2014 in reply to Benz
    Lenke til denne posten
    Hei

    Ikke ført av forhandler i Norge, stemmer det, kjøpte den her http://www.amain.com/product_info.php/cPath/1574_199/products_id/239994/n/Scorpion-Backup-Guard
    Men du har valgt en bedre løsning, har litt mer funksjoner scorpion sin backup utgave, er utstyrt med led-modul som gjør at du ser når strømtilførselen har svikta.
    Visst du ellers tenker på å skaffe flere så får du scorpion sin backup utgave til under 200,- på overnevnte nettbutikk, betalte 30$ for min ink frakt, det er billig forsikring.
    Men er enkelt å hive en borrelås band på dem og flytte dem fra heli til heli.

    I ettermiddag er det ut å fly 700n, fløy i går og, satt opp en 450 i natt og har en motor glider jeg vil prøve så det blir høydepunktet i dag :)

    Ha fortsatt en god helg

    Mvh

    James
  27. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    25 mai 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Hei.
    Noe skal det være støtt! Fløy 700n i dag. Flippet over på rygg og hoovret litt inverted. Da jeg skulle flippe tilbake spant den nesten en halv gang rundt. Det er 3de gang dette skjer. De andre to gangene la jeg skylda på piloten (som oftest er det det hos meg) men denne gang var jeg helt klar på hva jeg gjorde. Den har en 3G 760.  Da stoler jeg ikke på den lenger heller. Må byttes. :-)

    Gikk det bra med elektroseiler'n? Har faktisk tenkt å skaffe meg en selv. Prøvde å kjøpe Last Down XXL her på rc marked, men jeg var for treig. Den ble fort solgt.

    Mvh
    Anders
  28. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    25 mai 2014 in reply to Benz
    Lenke til denne posten
    Hei

    Ville ikke brukt align sin 3g gyro på denne, den er lunefull og kjent for disse nykkene, er noe dritt når retningen endrer seg så fort og lett å miste kontrollen, spesielt på mindre modeller,,har 2 av 3g selv som jeg bruker på 450r men tør ikke på større modeller, er og mulig at du har for lite gain på gyroen, prøv å sette den høyere for idleup en normal flyvning visst du ikke allerede har gjort det.
    Sikkert dumt spørsmål he he men jeg har en radio der mange av bryterne og vriderne er tilegnet funksjoner/mixing som gain osv og glemmer jeg å slå av mixinga på disse blir det mye rot og vanskelig å få halen til å samarbeide, har du sjekket sånne ting.

    Ene vrideren min er foreksempel tilegnet gain på aux 1 av seg selv og en annen på hovering pitch og en på gyrogain osv, glemmer en å skru av disse kan det bli mye moro.

    Gikk bra med seileren ja, var litt mye vind så jeg brukte mye energi på å holde flyet stabilt.
    Herjet kun med en 450 i dag men til gagns, flydde relativt hard 3d til å være meg og det i noe vind.
    700n ble stående da jeg under flyvesjekk oppdaget dårlig/slitt kobling på becen, en lodding som begynte å bli løs(mekanikeren som har slurvet) og da tar jeg ikke tjangsen.

    Blir ikke noe flyving før neste helg tenker jeg, mye å gjøre det kommende dagen.

    Mvh

    James

    Er blitt mye flinkere til å sjekke linker, kabler o.l før jeg fyrer opp da det har gått fort i svingene til tider, dumt å smelle pga av slike feil.
  29. Benz
    Benz avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    25 mai 2014 in reply to JDE
    Lenke til denne posten
    Nei, jeg er ferdig med 3g'ne nå. Det ligger en Mikado V bar Blueline Express til salgs her på markedet nå. Vurderer den hvis riktig pris og ikke vært i crash. Ja dumt med slike enkle tekniske feil. På årets første tur med 550'n løsnet en dårlig lodding på + kabelen. Det gikk shit. Jobber bare 60% nå så da blir det fly hvis bra vær. :-)

    Ha en fin arbeidsuke.

    Mvh
    Anders
  30. JDE
    JDE avatar
    30 poster
    Registrert:
    21 aug 2013
    03 jul 2014 in reply to Benz
    Lenke til denne posten
    Hola hombre

    Skjønte jeg deg riktig har du gitt opp 3gx men har uansett ett lite tips.
    Align har gitt v.5 versjonen av programvaren og har prøvd den litt og det er merkbare forandringer på swash responsen.
    Verdt å prøve:-)

    Mvh

    James
46 poster, 0 besvarte

 
Copyright © 2003-2014 RG Consulting / Syn-RG
Alt innhold på disse sidene tilhører RG Consulting / Syn-RG med enerett.
Googles personvernregler gjelder ved all bruk av dette nettsted.

Innholdet er beskyttet etter åndsverksloven. Bruk av automatiserte tjenester (roboter, spidere, indeksering m.m.) samt andre fremgangsmåter for
systematisk eller regelmessig bruk er ikke tillatt uten eksplisitt samtykke fra RCMarked.